جدیدترین مقالات

رنگ در دکوراسیون فروشگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطالب

یکی از دغدغه‌های افراد دارای فروشگاه یا مغازه، انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون و دیزاین آن است. از آنجا که رنگ‌ها و تناسب میان آن‌ها می‌تواند جذابیت فضای داخلی فروشگاه را چندین برابر سازد، می‌بایست حین انجام طراحی داخلی و استفاده از سایر جزئیات، به رنگ‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشت. در واقع رنگ‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در روحیه مشتری القا نموده و همین امر سبب می‌شود تا جذب مشتریان و میزان خرید آن‌ها افزایش یابد. لازم به ذکر است برای استفاده از ترکیب رنگی مناسب می‌بایست از متخصص این کار بهره‌مند شد؛ چراکه انواع فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و مستلزم رعایت نکاتی گوناگون خواهد بود.

انواع دکوراسیون فروشگاه

جالب است بدانید طراحی اولیه و مدل‌های استفاده شده به عنوان دکوراسیون فروشگاه‌ها ابتدا روی کاغذ ترسیم شده و سپس بعد از در نظر گرفتن متراژ فروشگاه، درب ورودی، تعداد پنجره و… مدل نهایی آن رسم خواهد شد. لازم به ذکر است بسیاری از فروشگاه‌ها به طور همزمان از مدل‌های مختلف به منظور کسب نتیجه‌ای بهتر و جذب مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه فروشگاه‌ها اقلام متفاوتی را برای فروش ارائه می‌دهند، می‌توان دکوراسیون رایج برای آن‌ها را به سه مدل شبکه‌ای، حلقه‌ای و جریان آزاد تقسیم کرد که در ادامه به طور کامل درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

اولین نوع دکوراسیون، شبکه‌ای بوده که اغلب برای فروشگاه‌هایی چون فروشگاه لوازم خانگی، کتاب، اسباب بازی، خوار و بار و… کاربرد دارد. از آنجا که مشتریان این نوع اقلام، اغلب خودشان به دنبال کالای مورد نظر هستند، قطعاً وجود طبقاتی به صورت افقی و عمودی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای آن‌ها محسوب شود؛ چرا که این کار افراد را محدود نکرده و به آن‌ها آزادی عمل خواهد داد.

نوع دیگر دکوراسیون که معمولاً برای فروشگاه‌هایی که دارای اقلام مرغوب و لوکس همچون پارچه، پتو، زیورآلات و… استفاده می‌شود، مدل حلقه‌ای است که قرارگیری آن در فروشگاه می‌تواند تمام وجه‌های کالا را برای مشتری به نمایش بگذارد. با توجه به اینکه مدل حلقه‌ای دارای جریان گردشی است، به مشتریان این امکان را می‌دهد که تمام بخش‌های کالا را مشاهده کرده و در صورت تمایل آن را خریداری کنند. برخی از فروشگاه‌ها که وسعت بسیار زیادی دارند، از مدل جریان آزاد استفاده می‌نمایند و اغلب اوقات در تلاش هستند تا زاویه‌ای متفاوت از کالا‌ها را به بینندگان نمایش دهد. همان طور که پیش‌تر بیان شد این روش اجرایی مخصوص فروشگاه‌های بزرگ بوده که بتوان در آنجا اقلام را به بهترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشت.

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون فروشگاه

بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام شده می‌توان بیان کرد حدوداً ۵۰ % از مشتریان پیش از ورود به فروشگاه‌ها، تمایل زیادی به بازدید از دکوراسیون آن دارند؛ چرا که به کار گرفتن تناسب رنگی مناسب و استفاده از اقلام فروشگاه، می‌تواند به خوبی بیانگر برند و محصولات شما باشد. این امکان برای تمامی صاحبان کار وجود دارد تا با استفاده از رنگ‌بندی مناسب در دکوراسیون فروشگاه خود، کسب و کار خویش را از سایر رقیبان متمایز ساخته و احساسات مختلفی را درون مشتری ایجاد کند.

در واقع استفاده از رنگ‌ها به شما کمک شایانی رسانده و با به کار گرفتن تناسب رنگی اصولی، می‌توانید تم خاصی را در فروشگاه خود ایجاد کنید. برای مثال اگر فردی لوازم ماهیگیری، شنا، غواصی و… را در فروشگاه خود به افراد ارائه می‌دهد، می‌تواند با استفاده از ترکیب رنگی مناسب همچون زرد، آجری، آبی و… تم ساحل را ایجاد کند. این تم نه تنها بیانگر اقلام فروشگاه شماست بلکه می‌تواند آرامش و لذت را برای دقایقی به مشتری القا کند؛ در نتیجه مشتری مدت زمان بیشتری در فروشگاه شما حضور داشته و با دقت به جزئیات کالا‌ها توجه می‌کند.

در واقع وظیفه رنگ‌ها تنها جذب مشتری نبوده و می‌بایست به آن‌ها احساس آرامش، امنیت و شادی را القا کند. بنابراین استفاده از برخی رنگ‌های سرد و گرم همچون نارنجی، قرمز، قهوه‌ای، سبز، آبی و… می‌تواند مؤثر واقع شود. البته لازم به ذکر است از اثرات وجود چراغ‌ها و هالوژن‌ها نیز نباید غافل بود و می‌بایست در بخش‌هایی از فروشگاه از وجود آن‌ها نیز بهره‌مند شد. جالب است بدانید از زمانی که صاحب کاران متوجه این واقعیت شده‌اند، اهمیت و ارزش بسیار زیادی برای استفاده اصولی از رنگ‌ها و تناسب میان آن‌ها قائل هستند.

اهمیت رنگ ها

بر اساس آزمایشات صورت گرفته حدوداً ۸۰ % افراد حین خرید تحت تأثیر رنگ‌ها قرار گرفته و برای خرید کالا اقدام می‌کنند. با توجه به تمام این تفاسیر شما نیز می‌توانید با افزایش آگاهی نسبت به روانشناسی رنگ‌ها و به کار‌گیری آن‌ها، علاوه‌بر جذب مشتریان، خرید و فروش خود را نیز افزایش دهید. بر اساس شواهد علمی نخستین رنگی که توسط شبکیه چشم دریافت می‌شود، رنگ زرد است؛ به همین علت اکثر فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده از این رنگ در دکوراسیون خود استفاده بسیار زیادی دارند.

علاوه‌بر رنگ زرد، رنگ قرمز نیز طرفداران مخصوص به خود را داشته و می‌تواند سبب تحریک افراد نسبت به خرید آن کالا شود. البته همان طور که بیان شد بهتر است تناسب رنگ‌ها رعایت شده و به منظور تکرار رنگ‌ها و خستگی چشم بیننده، هر کدام از رنگ‌ها بیشتر از ۲۰ % در فضای دکوراسیون فروشگاه وجود نداشته باشند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه دکوراسیون هر فروشگاه می‌تواند بیانگر اقلام فروش باشد، می‌بایست برای تعبیه و طراحی دکور آن از نکات ارزشمندی برخوردار شد. در واقع وجود یک دکوراسیون متناسب با اقلام فروشگاه، استفاده از چیدمان و تناسب رنگی صحیح می‌تواند جریان حضور مشتریان را افزایش داده و باعث شود میزان توقف و مراجعه آن‌ها در آن فروشگاه افزایش یابد. انتخاب اصولی رنگ‌ها و به کار گرفتن آن‌ها مستلزم دانستن نکاتی درباره سلیقه کلی افراد، انرژی رنگ‌ها، جایگاه مناسب قرارگیری و… است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x