جدیدترین مقالات

طراحی و دکوراسیون فروشگاه های زنجیره ای

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطالب

در چند سال گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای به علت حمایت‌ها و علاقه مردم در شهرها و مناطق مختلف ایران افتتاح شدند. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنوع محصولات بالاست و همچنین تخفیفات خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. یکی از نکاتی که در هر فروشگاهی باید مورد توجه قرار داد، نحوه طراحی و دکوراسیون فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. دسته‌بندی خوب و دقیق در پیدا کردن وسیله مورد نیاز به مشتری کمک زیادی می‌کند. همه فروشگاه‌های دنیا بر این اصل اعتقاد دارند که طراحی خوب و منظم فروشگاه در فروش و میزان سود آن‌ها تأثیر فراوانی دارد. طبق نظریات روانشناسی طراحی و دکوراسیون فروشگاه‌های زنجیره‌ای برروی ذهن مشتری تأثیر می‌گذارد.

اهمیت قفسه بندی درست در فروشگاه های زنجیره ای

نحوه چیدمان و طراحی داخلی فروشگاه رابطه کاملا مستقیمی با مقدار خرید و سود آن خواهد داشت. به هر اندازه طراحی فروشگاه زنجیره‌ای زیباتر، بهتر و منظم‌تر باشد، به همان مقدار میزان علاقه و رضایت خرید مشتری هم بیشتر می‌شود. نظم موجود در محیط فروشگاه باعث وجود آرامش در مشتری و همچنین قشنگتر شدن محیط خواهد شد. در چیدمان فروشگاه باید سعی شود، طوری قفسه‌ها چیده شوند که مشتری برای پیدا کردن یک محصول دچار سردرگمی و تشویش نشود. همچنین وجود نظم در تفکیک درست محصولات و قفسه‌ بندی درست میزان خسارت وارده به کالاها و محصولات را کاهش می‌دهد.

 

چند نکته طلایی در چیدمان فروشگاه

در ادامه قصد داریم چند نکته مهم و قابل توجه را در خصوص نحوه صحیح چیدمان فروشگاه ذکر کنیم:

نحوه طراحی داخلی:

طبقه بندی و طراحی صحیح داخلی فروشگاه و تقسیم کردن درست راهروها در دکوراسیون داخلی فروشگاه اهمیت بالایی دارند. باید سعی کنید طراحی شما انعطاف‌پذیر باشد تا بتوانید از همه فضای موجود به نحو احسنت بهره ببرید. با این کار حتی مشتری نیز احساس خوشایندی خواهد داشت. در زمان قرار دادن قفسه‌های یخچال و دیگر موارد موجود به میزان فاصله مورد نیاز و دیگر المان‌های مهم در طراحی فروشگاه دقت کنید. در زمان اندازه‌گیری فاصله بین دو قفسه دقت کنید که فاصله خیلی کم یا خیلی زیاد نباشد. فاصله استاندارد به گونه‌ای است که حداقل دو نفر به صورت همزمان بتوانند از کنار هم عبور کنند.

انتخاب محلی برای پختن نان در فروشگاه:

بدون شک یکی از نیازهای روز مردم خرید نان است. وجود یک نانوایی کوچک در فروشگاه زنجیره‌ای شما باعث می‌شود تا مشتریان بیشتری جذب کنید. با ایجاد یک نانوایی کوچک در یک گوشه از فروشگاه خود هم سود و فروش را بیشتر می‌کنید و هم مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.

امکان پخت برخی از غذاها:

در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آشپزخانه‌های کوچکی در ورودی آن‌ها قرار دارند. این فروشگاه‌ها برخی از غذاهایی که پخت آن‌ها راحت و سبک است را طبخ کرده و به مشتریان عرضه می‌کنند. همین موضوع نیز سبب فروش بیشتر این فروشگاه‌ها می‌شود. اگر قصد ایجاد آشپزخانه کوچک را دارید، سعی کنید آن را در محلی که نور طبیعی وجود دارد یا در پشت شیشه و رو به خیابان برپا کنید.

دور کردن محصولات از یکدیگر که فروش زیادی دارند:

در فروشگاهی که راه اندازی کرده‌اید، بهتر است محصولاتی مانند شیر، گوشت، انواع دیگر لبنیات‌ها، مرغ و ماهی و… که فروش زیادی دارند را در مناطق مختلف فروشگاه بگذارید تا مشتری برای رسیدن به آن‌ها محصولات دیگر را مشاهده کند.

به‌کارگیری تم رنگی در قسمت‌های مختلف فروشگاه:

وقتی از تم‌های رنگی مختلف در فروشگاه زنجیره‌ای استفاده شود، فضایی زیبا و دلنشین برای مشتری به وجود می‌آید. با این کار می‌توانید به راحتی مناطق مختلف فروشگاه خود را از هم جدا کنید. مثلا برای قسمت میوه و سبزیجات رنگ‌های تناژ سبز گزینه خوبی هستند. برای انتخاب دقیق‌تر و تأثیرگذاری بیشتر برروی ذهن مشتری بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

استفاده از راهنمای درست در فروشگاه:

وقتی که در حال طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه هستید، حتما از تابلوهای راهنما بهره بگیرید. زمانی که مشتری برای بار اول وارد فروشگاه شما می‌شود، بدون وجود راهنما نمی‌تواند محصولات مورد نظر خود را به راحتی پیدا کند. در نتیجه مشتری تنها محصولاتی که جلوی چشمش است را خریداری می‌کند. حتما در فروشگاه خود از تابلوهای راهنما استفاده کنید. آن‌ها را در جایی نصب کنید که مشتری به راحتی مشاهده نماید.

نورپردازی درست در فروشگاه:

شاید در نگاه اول نورپردازی در فروشگاه خیلی مهم نباشد؛ اما در صورتی که محیط فروشگاه تاریک یا کم نور باشد، مشتری نمی‌تواند محصولات مورد نظر خود را به راحتی پیدا کند. همیشه به لامپ‌های فروشگاه دقت کنید. اگر لامپی سوخته بود، حتما آن را تعویض نمایید. از نورهای طبیعی نیز در فروشگاه خود بهره ببرید.

چند نکته مهم در نحوه چینش قفسه ها

در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه همه چیز باید طبق برنامه درستی پیش بروند. اگر تمامی موارد ذکر شده را دقیق و درست در دکوراسیون فروشگاه پیاده کنیم، بدون شک سود و فروش خود را بالاتر خواهیم برد. برای نحوه چینش قفسه‌ها چند نکته مهم وجود دارد:

  • کالاها را به گونه‌ای قرار دهید که قابل دید باشند.
  • سعی کنید کالاها به راحتی در دسترس مشتری باشند.
  • برای مشتری امکان مقایسه کالاها را در نظر بگیرید.
  • در نحوه چیدمان کالاها در قفس به صورتی عمل کنید که تعداد کالا در قفسه استاندارد بوده و مشتری به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا نماید.
  • کالاهایی که رنگارنگ‌تر و زرق و برق بیشتری دارند را در مسیر شلوغ فروشگاه قرار دهید.
  • کالاهایی که بسته بندی تمیزی دارند را در قفسه‌ها قرار دهید.
  • آن دسته از محصولات را که برای کودکان هستند را در قفسه‌های پایین‌تر بگذارید.
  • سعی کنید محصولاتی که طرفداران بیشتری دارند را در سرتاسر فروشگاه بچینید.

 

کلام پایانی

امروزه عموم افراد بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های بزرگ تهیه می‌کنند. بنابراین نحوه چیدمان و فضای فروشگاه‌ها در داشتن تعداد مشتری تاثیر زیادی دارد. هر چقدر نحوه طراحی و دکوراسیون فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیباتر باشد، میزان مشتری‌ها هم بیشتر خواهد شد. برای داشتن یک فروشگاه همیشه شلوغ و پرطرفدار کافیست به نکاتی مانند نور محیط، ایجاد تابلوهای راهنما، تم‌های رنگی و… توجه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x