جدیدترین مقالات

نکات مهم در طراحی دکوراسیون مغازه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطالب

شاید شما نیز با چنین فروشگاه‌هایی برخورد کرده باشید که هر دو دارای اجناس یکسانی هستند و تنها مشتریان به یکی از آن‌ها مراجعه می‌کنند. در وهله اول این امر بسیار ناامید‌کننده به نظر رسیده و سبب می‌شود فروشگاه‌های مجاور، ‌امید و انرژی خود را برای اداره این محل از دست بدهند؛ اما در واقعیت نباید این اتفاق رخ دهد. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از مشتریان می‌توان به این نتیجه رسید که اولین و مهم‌ترین عامل در جذب مشتری، معقوله طراحی اصولی دکوراسیون فروشگاه است؛ چراکه دکوراسیون با ارائه اقلام فروشگاه، سبک چیدمان مناسب و استفاده اصولی از رنگ‌ها می‌تواند مشتریان متعددی را به ورود به مغازه و خرید ترغیب کند.

آیا مهم ترین بخش مغازه، ورودی محسوب می شود؟

بر اساس نظرات به دست آمده از طراحان مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که در فضای داخلی فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها، منطقه رفع فشار یا ورودی مغازه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه پس از ورود مشتری به مغازه این قسمت نخستین بخشی بوده که وی خواهد دید. صاحب فروشگاه و طراح باید حدوداً ۸۰ سانتی‌متر فضا را برای جذب مخاطب در نظر بگیرند تا وی نسبت به ورود کامل و خرید تمایل پیدا کند. در این میان حتماً به این نکته توجه داشته باشید که حتی الامکان تنها کالا‌های لوکس و مدرن خود را در دید مشتری قرار ندهید؛ چراکه برخی از افراد ممکن است از قشر متوسط یا ضعیف جامعه باشند که همین امر سبب دلسردی آن‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه دکوراسیون‌ها نقش حائز اهمیتی در میزان ورود و خروج مشتریان ایفا می‌کنند، قطعاً آگاهی نسبت به برخی نکات درباره سبک طراحی، چیدمان، قرارگیری اقلام، تناسب رنگ‌ها و… می‌تواند به رونق کسب و کار شما کمک شایانی برساند.

ایجاد جاذبه برای قدم زدن مشتری در مغازه

کمی دقت کافیست تا متوجه شوید اغلب مشتریان پس از ورود به مغازه، به سمت راست قدم بر می‌دارند. قطعاً در این زمان نیاز به کمی ابتکار و خلاقیت بوده تا بتوان به وسیله قرار دادن اجسام در مسیر مشتری در بخش‌هایی چون رگال‌ها یا استند‌ها، وی را به ادامه مسیر سوق دهید. اگر کالا‌های ابتدای مسیر نظر وی را جلب نمایند، او مشتاق به ادامه مسیر بوده و این گونه به راحتی می‌تواند از تمامی اقلام مغازه دیدن کند.

بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با استفاده از چیدمان دایره‌ای، وسعت دید افراد را گسترش می‌دهند تا افراد به راحتی و آسانی به بازدید خود از کالا‌های موجود بپردازند. همچنین بر اساس یافته‌های به دست آمده از کسب و کار افراد طی مدت زمان طولانی، هر بخش که چشم‌ها حرکت کنند، پا‌ها نیز به دنبال آن خواهند رفت. در نتیجه این امر به ابتکار و خلاقیت صاحب مغازه و طراح داخلی بستگی دارد که چطور و با استفاده از چه امکاناتی، دید مشتری را تقویت کند.

استفاده از نورپردازی اصولی در فروشگاه و مغازه

علاوه‌بر اینکه رنگ‌ها و تناسب آن‌ها، ایجاد قفسه و… نقش مؤثری در جذابیت دکوراسیون یک مغازه ایفا می‌کنند؛ نورپردازی نیز می‌تواند با نمایش کالا‌ها به شکل درست و صحیح، جلوه آن‌ها را در برابر چشمان مشتری افزایش دهد. با توجه به نظرات مشتریان مختلف، برخی از مغازه‌ها به علت عدم نور پردازی مناسب باعث می‌شوند تا تمام کالا‌ها قابل رؤیت نباشند یا کیفیت و جذابیت واقعی آن‌ها پنهان بماند. ممکن است برخی از مغازه‌داران یا مشتریان با واژه نور پردازی عمومی آشنا باشند. در واقع زمانی از این کلمه استفاده می‌شود که طراح داخلی قصد داشته باشد تمام نقاط داخلی یک مغازه را روشن نماید.

در واقع در بسیاری از موارد صرفاً نورپردازی عمومی مورد نیاز نبوده و تنها عدم قرارگیری نور در محل مناسب مد نظر است. برخی از مکان‌ها همچون کافه‌ها یا رستوران‌ها بنابر سبک چیدمان، محل قرارگیری و… نیاز به نور پردازی نسبتاً کم دارند؛ اما این امر برای مغازه‌هایی چون فروشگاه لباس، زیورآلات، لوازم بهداشتی و… صادق نیست. تاریکی فضا باعث می‌شود تا اقلام موجود در فروشگاه بسیار بی‌روح و بی‌کیفیت دیده شوند. توصیه می‌کنیم حتی الامکان از نور‌های طبیعی چون نور خورشید بهره‌مند شوید؛ در غیر این صورت با استفاده از نور پردازی‌های مدرن و لوکس، نمای زیباتری به مغازه خود ببخشید.

استفاده از قفسه

قطعاً تمامی افراد با قفسه‌های چوبی، فلزی و… در اقصی نقاط محل زندگی خود آشنا هستند. این روش یکی از اقدامات رایج و متداول به منظور استفاده حداکثری از فضا بوده که می‌تواند تمامی محصولات را به بهترین نحو نمایش دهد. با توجه به اینکه امروزه بسیاری از کسب و کار‌ها برای نمایش دکوراسیون خود از قفسه‌های مختلف بهره می‌گیرند؛ می‌بایست تمامی مغازه‌داران نسبت به نحوه استفاده از قفسه‌ها، انتخاب شکل و شمایل مناسب، رنگ‌بندی اصولی و مونتاژ آن‌ها آگاه باشند تا در آخر نتیجه مطلوبی از این کار به دست آورند.

از آنجا که هدف افراد از انجام این کار کمک به مشتری و ارائه خدماتی بهتر است، توصیه می‌کنیم تمامی محصولات را در بخش‌های پایینی، میانی و فوقانی قفسه‌ها تقسیم کنید تا امکان دسترسی به آن‌ها نیز میسر باشد. معمولاً اغلب کسب و کار‌ها با توجه به میزان استقبال مشتریان از کالا‌ها، کالا‌های نه چندان محبوب را در بخش فوقانی، کالا‌های محبوب و پر فروش را در بخش میانی و سایر اقلام را در بخش پایینی قرار می‌دهند. البته لازم به ذکر است چیدمان هر کسب و کار متفاوت بوده و نمی‌توان یک سبک را برای تمامی اعمال به کار برد.

سخن پایانی

از آنجا که امروزه فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی با اقلام تقریباً یکسان در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؛ اگر هر کدام از آن‌ها اصولی چون مشتری مداری، نحوه چیدمان اصولی، دکوراسیون مجهز و متناسب را رعایت نکنند، قطعاً پس از مدتی با معضلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. می‌توان گفت امروزه به لطف حضور معماران و طراحان داخلی، تمام فروشگاه‌ها مجهز به دکوراسیونی مناسب شده‌اند که همین امر سبب می‌شود مشتریان متعددی با شور و شوق به آن مغازه مراجعه کنند. اگر شما نیز می‌خواهید کسب و کار خود را رونق دهید، توصیه می‌کنیم از نکاتی در طراحی دکوراسیون مغازه و رعایت اصول آن‌ها بهره ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x